Edukacja globalna

Bezpieczne domy, przyjazne miasta

Nasza szkoła została zgłoszona do projektu "Bezpieczne domy - przyjazne miasta".

Projekt  “Bezpieczne domy, przyjazne miasta ” realizowany jest przez Fundację Habitat for Humanity Poland oraz Fundację CultureLab. Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Jest częścią większego projektu “Build Solid Ground” oraz międzynarodowej kampanii rzeczniczej Habitat for Humanity International, której celem jest poprawa dostępu do ziemi jako krok do uzyskania godnego miejsca do życia.

Od 1 września 2020 do 30 października 2020 ponad 400 nauczycieli z całej Polski prowadzić będzie kreatywne zajęcia dla ponad 8000 dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z tematyki “Zrównoważonych Miast”.

Przekazałam chętnym Nauczycielkom klas I-III dwie piękne, mądre i barwne publikacje “Bezpieczne domy – przyjazne Miasta”. Publikacje tworzone były przez zespół TupTupTup.org.pl pod bacznym okiem Fundacji Habitat for Humanity. Obydwie książki otrzymały Honorowy Patronat Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Patronaty Medialne GaGa, Qlturka oraz Bliżej Przedszkola.

W książce z bajkami  znani bohaterowie wyruszą tym razem do miast Argentyny, Nepalu oraz Etiopii. Napotkają tam trzy rodzaje miast: miasto aspirujące do miana miasta przyjaznego, miasteczko zniszczone trzęsieniem ziemi oraz miasto z rozległą enklawą biedy (tzw. slumsem). Wspólnie poszukają odpowiednich rozwiązań, aby poprawić warunki życia ludzi w poszczególnych miastach. Książka ze scenariuszami, tworzona była w taki sposób, aby  dzieci mogły działać, tworzyć, szukać i poznawać ważne zagadnienia wszystkimi zmysłami. Nauczyciele będą mogli wykorzystać piosenki, prezentacje, karty zadań, zdjęcia oraz instrukcje do gier, które w mądry, ciekawy i pełen empatii sposób przybliżą dzieciom ważne tematy:

PRZYJAZNE MIASTO: Co to takiego przyjazne miasto? Jakie ma cechy? Czy możemy coś zrobić by nasze osiedle lub dzielnica była przyjazna?

KLĘSKA ŻYWIOŁOWA: Jakie znamy rodzaje klęsk żywiołowych? Jak susza, powódź czy trzęsienie wpływa na życie moich dalekich kolegów i koleżanek?

BEZPIECZNY DOM: Czy w Europie, Afryce lub na Arktyce dom oznacza to samo? Z czego tworzone są domy? Jak wyglądają? Jakie cechy posiadają?

SLUMSY: Kto mieszka w slumsach? Czy w slumsach jest woda, prąd i ulice?

Koordynator projektu: Magdalena Kasiukiewicz
Współpracujące Nauczycielki: pani Katarzyna Harasimowicz z klasą IIa oraz pani Agnieszka Dakowicz z klasą IIIb